Udstyr til hjemmetræning

Ved hjemmetræning er plads en mangelvare. Selvfølgelig er det super nice med et stort træktårn, bænkpress og et arsenal af håndvægte. Jeg har ikke plads. Alt hvad jeg bruger, er pakket væk i soveværelset, og findes frem, når det skal anvendes.

Hvad jeg mener man SKAL ha' for at kunne lave effektiv styrketræning hjemme

  • Pull up bar (Altså noget at kunne trække sig op i)
  • 2 stk regulerbare håndvægte
  • Vægtskiver der passer til træningsniveauet

Thats it! Ja faktisk kan man skippe håndvægtene, hvis træningsniveauet er helt elendigt. Kan du ikke løfte din egen krop 8-10 gange (pull ups) og lave 20-30 armstrækkere, mener jeg ikke, det giver mening at lave biceps-curl og bænkpress. Du kan sagtens træne hele kroppen uden udstyr (- pull up bar). Hvis du savner inspiration/variation til øvelser, så google calisthenic exercises.

Pull up bar

Når du trækker dig op i en bar, bruger du de store rygmuskler og biceps. Det er den ultimative øvelse for disse muskler. Derfor er en form for pull up bar nødvendig.

Pull-up og chin-up
Det skarpe øje vil bemærke en ikke perfekt pull-up. Jeg underskylder med selvudløser på kameraet der skulle times.

Bedste løsning - et træningsstativ i haven
Jeg har selv et træningsstativ i haven, hvor der kan laves meget andet end pull ups. Dette er efter min mening den bedste løsning - men det kræver selvfølgelig, at du har rygrad til at træne i silende regn og snestorm. Min backup løsning, når jeg bliver for pylret, er en ribbe på et af børneværelserne.

Træningsstativ til styrketræning i haven
Billedet er taget i februar måned Om sommeren er der en helt anden crazy Miami Beach stemning.

Vægmonteret pull up bar - også en brugbar løsning
Jeg ville aldrig få lov, at hænge sådan et monstrum op indendørs. Er dette ikke et issue for dig - sæt i værk. En anden mulighed, kunne være udendørs - men dette kræver igen stålviljen, de dage hvor vejret ikke lige arter sig. De kan købes billigt hos getbig.dk.

Skodløsningen - bar til dørkarmen
Hvis vi ser bort fra problemet med, at du er nødt til at bøje benene for at hænge frit, kan dette være en udmærket løsning. Stil evt. et kamera op. Heldigvis bliver du ikke fattig af at købe det lort - under 100 kr, det er billigt for lort.

Håndvægte og vægtskiver

Så snart du har et par håndvægte udvides mulighederne for træningen. Jeg vil klart anbefale regulerbare håndvægte, altså stænger hvor du kan skifte skiverne. Har du pladsen og pengene, er faste håndvægte da også lækkert, så slipper du får at skifte skiverne igen og igen.

Fordelene ved regulerbare håndvægte:

  • øhh ja, du kan regulere vægten.
  • Du får vægtskiver, som du kan smide i en rygsæk til dine pull/chin -ups.
  • Du kan relativt billigt købe nye skiver, når du bliver stærkere.

Når du vælger håndvægte som er regulerbare, bør du vælge dem med skruespindel ( låsen skrues på). Det tager længere tid at skifte vægtskiver, men så får du heller ikke 20 kg vægtskiver i snotten.

Noget relativt nyt er "All in one - justerbare håndvægte". De er super fede, hurtige at skifte vægt, fylder minimalt og koster kassen. Jeg ville nok købe en masse andet gear, før jeg smed penge efter disse.

Når det kommer til vægtskiver, er der ikke så meget at sige og så alligevel to ting:

  1. Vælg vægte hvor vægten er opgivet i samme enhed. Jeg har selv vægtskiver hvor vægten kun er opgivet i "lbs" og andre med "kg". Det er pisse irriterende, når man forsøger at samle en vægt, som er lidt tungere end sidst (men igen - man bliver ferm til hovedregning).
  2. Køb ikke gummivægtene i Harald Skrald. Jo, jo, de vejer da, men de stinker (lugter). Vores soveværelse lugtede af kondom i et halvt år. Jeg havde faktisk dem i karantæne i skuret, da jeg ikke kunne holde det ud. Og så passer hullet piv ringe. En af mine 10 kg vægtskiver måtte jeg udbore, da den ikke passede på vægtstangen.

Hvad ellers

Selvfølgelig kan man indrette et komplet træningscenter hjemme. Mine krav er at det skal ikke fylde noget, det skal virke, og så skal det ikke koste kassen:

  • Elastikker - jeg er helt tosset med træningselastikker. De er billige, fylder intet, er lette at have med på ferie og så virker de.
  • Hvis du går all in med elastikker, vil jeg også anbefale en ribbe. Ind på børneværelset med den, så kan den også bruges til leg. Med en ribbe får du en masse fastgørelsespunkter til dine elastikker og så kan den også bruges til chin ups. Find den evt. brugt på DBA eller gul og gratis.
  • En madras eller billig måtte. Mine unger har sådan nogle skumlegeting, hvor der også er en lækker tyk madras a la denne her. Genialt til gulvøvelser, hvis du ikke har en træningsbænk.
Anonymouss billede
Simones billede

Har du selv lavet træningsstativet? Og hvad har det kostet?

Michaels billede

Ja, det var faktisk meget billigt. Et lokalt fitness center lukkede og solgte ud af udstyret. Her var der en masse rør (anvendt til at opbevare bolde mv.) Tro jeg fik det hele for 500 inkl. en ribbe. Med en vinkelsliber var det samlet på et par timer. Prøv at besøg den lokale produkthandel og se om de ikke har rør liggende. Hvis du vil samlet et stativ, så sørg for at købe rør i en diameter, som giver et naturligt grip for din håndstørrelse.

Peters billede

Hej Michael
Overvejer et lignene simpelt setup.
Hvordan har du fæstnet rørene i jorden, så det er nogenlunde stabilt?

Michaels billede

Hello. Haveflise nedsunket i græsplæne. 4 huller med betonbor. Flange/muffe som passer på rørtykkelse skruet ned i haveflisen:)

Peters billede

Tak!

Jeg var ude i noget nedgravet spand eller noget bredt plastrør, der så skulle fyldes med cement rundt om stolperne/rørene.

Michaels billede

Det er nok også en bedre løsning.